FANDOM

Gravity suit Samus

Samus Aran, som hon uppträder i Metroid:Zero Mission

Samus Aran (サムス・アラン (Samusu Aran), är huvudperson och protagonist i Metroid serien.

När hon blev föräldralös under en piraträd på hennes hem på planeten K-2L, blev Samus adopterad av de mystiska chozo, och togs till Zebes, där hon blev ingjuten med deras DNA och uppfostrad att bli en krigare. När hon blev vuxen, gick Samus med i Federationspolisen, där hon lydde under Befälhavare Adam Malcovich, men hon lämnade den slutligen för att bli prisjägare. Som prisjägare, utrustad med sin cybernetiska Kraftdräkt, har Samus blivit känd för sin fullbordning av uppdrag som annars har räknats som omöjliga. Hennes mest ryktbara prestationer är hennes förintelse av Rymdpiraternas bas på Zebes, hennes roll i att avsluta den Galaktiska Phazonkrisen, hennes utrotning av Metroidrasen, och hennes olydnad av order vid BSL där hon valde att förinta den dödliga X-parasiten istället för att lämna över den till den Galktiska Federationen.

Först introducerad 1986 i Metroid, Samus är en mänsklig(Ingjuten med Chozo DNA och senare strängar av Metroid DNA) Prisjägare som är känd för sin fullbordning av uppdrag som annars har räknats som omöjliga. Utrustad med en cybernetisk Kraftdräkt byggd av Chozos, en uråldrig, högt inteligent ras, är hon en kraftfull motståndare i strid. Samus plöjde tidigt väg i spelvärlden i Metroid. Ursprungligen gick spelare under intrycket att Samus var en man, när tillochmed spelmanualen bekräftade detta. Emellertid, om man klarade Metroid På mindre än en timme avslöjades det att Samus var en ung atletisk kvinna. Även fast Samus bär Kraftdräkten genom större delen av Metroidserien, så har det blivit tradition att sklidra henne i en mycket mer avslöjande klädsel i slutet av varje spel, ofta som en belöning för att man klarat av vissa förutsättningar, som att klara spelet snabbt, eller med en hög procent av att ha samlat spelets föremål, eller tillochmed båda.

Biografi Redigera

Huvudartikel:Samus arans biografi

Metroid Prime Trilogin konstbrochyr Redigera

"Samus bodde med sina föräldrar på planeten K-2L, en mänsklig koloni inom den Galaktiska Federationens domän. När Samus var tre år gammal, blev K-2L anfallen av ett band med Rymdpirater ledda av den brutala skurken Ridley. När Rymdpiraterna farit och röken klarnat, stod endast en ensam figur kvar. Det var Samus Aran,den enda överlevande efter attacken på K-2L.

Samus blev räddad från de förkolnade ruinerna av K-2L av Chozos, en ras med väsen som liknar stora fåglar. De hade tagit emot kolonins nödsignal under attacken, och kommit för att assistera. Chozos tog med Samus tillbaka till sin hemplanet, Zebes.

Eftersom de var en högt teknologiskt avancerad ras, byggde Chozos en Kraftdräkt åt Samus som gav henne otrolig styrka. De tränad henne att bli en skräckinjagande krigare. När hennes träning var slutförd, skildes Samus åt med Chozos och blev en intergalaktisk prisjägare.

Samus utförde oräkneliga uppdrag. Många som andra prisjägare ansåg omöjliga. Hon blev den mest ryktbare och begåvade prisjägaren i universum, ändå var hon inte tillfredsststäld. Samus blev inte en prisjägare för att få rikedom och ära. Hennes syfte var att hämnas hennes föräldrars död genom att slakta Ridley och resten av Rymdpiraterna.

Inom kort skulle möjligheten att fullfölja hennes syfte uppstå."

Personlighet och Porträttering Redigera

Samus personlighet har aldrig varit väldefinierad i spelen, ett medvetet val av Nintendo för att hjälpa spelaren att lättare känna sig som karaktären i spelet, liksom att låta dem fantisera om Samus personlighet och bakgrund hur de än vill. Emellertid, Metroid Fusion och Metroid Prime 3: Corruption är kanske de mest nämnvärda spelen i serien som ger en glimt av Samus personlighet, liksom andra medier och fans förväntningar. Dessutom, Metroid: Other M är menat att berätta mer om Samus, med Samus som pratar i trailern.

Vanligtvis är Samus framställd som en Byronsk hjälte, som trots hennes stora prestationer, djupt inombords är väldigt ensam och grubblande, och söker hämd mot Rymdpiraterna,i synnerhet Ridley, som är personligen ansvarig för hennes föräldrars död.

I licensierat Metroidmaterial utanför spelen, är Samus personlighet till stor del påhittad av författaren i fråga. Som resultat av detta så har hennes personlighet varierat betydligt mellan stora publikationer. 2002-mangan beskriver henne som en person som lider av barndomstrauma och ofta tänker starkt på sin roll och Piraternas roll. I Captain N: The Game Masterserierna, är Samus beskriven som framfusig och pengagirig(Precis som vilken annan prisjägare som helst),fast hon är villig att tävla något med Prinsessan Lana om protagonisten Kevin Keenes känslor. I "Nintendo Comics System"serierna har Samus vanligtvis en sydlig accent, och använder vanligtvis fraser som "pardner". Hon verkar också gilla en sorts dryck som kallas Comet Grog.

Samus brist på definierad personlighet beror till stor del på att, förutom i öppningscener, hon aldrig har haft en talande roll förutom i Metroid Fusion, som, trots att den mesta var possitiv, fick en del kritik från spelare för sin beskrivning av Samus, som de tyckte skull ha lämnats mer åt deras fantasi. Metroid: Other M har bekräftats att det kommer ha Samus i en talande roll och gräva djupare i hennes personlighet än tidigare spel.

Fast Samus inte är en prinsessa i något av spelen, beskrevs hon som drottningen av Skräpvärlden i En kung av remsor och lappar i Captain N, och Anthony Higgs ger henne smeknamnet "prinsessan" i Other M.

Fysiskt utseende Redigera

Samus Aran är en människa. Hon är ca 1,91 meter lång och väger ca 90 kilo. Hennes hårfärg är blond, hennes ögonfärg är blå. Samus frisyr är en hästsvans, förutom två lockar varsin sida av hennes huvud, en frisyr som är karaktäristisk för henne. Just nu verkar det som om hennes infusion med varken Chozo eller Metroid DNA har påverkat hennes utseende på något sätt, förutom möjligen hennes ovanliga längd.

Samus utseende har varierat mellan spelen. I det ursprungliga Metroid, var hennes hår brunt, fast det blev grönt så fort spelaren tog Variadräkten. Om Metroid II: Return of Samus spelades på en Super Game Boy, Game Boy Player eller Game Boy Advance, blev hennes hår rött. Det var inte förrän Super Metroidsom hon officiellt blev blond.

Samus signaturfrisyr debuterade först i Metroid Zero Mission, och har bemötts med både possitiv och negativ kritik. Den här frisyren har varit med i alla Metroidspel sen dess. Det enda undantaget är Metroid Prime Hunters där, fast det hade kvar Samus hästsvans, saknade de två lockarna. Tidigare har Samus skildrats med en hästsvans i Metroid Prime och (kort) i slutet av Metroid II och Super Metroid.

Slumpartad wiki